Case: BROK-cursus



Bij deze case zijn we niet betrokken geweest, maar deze “hartenkreet” laten we graag zien, omdat het ontbreken van een doelgerichte benadering hier zo manifest is.


“(…) Maar nu de praktijk. Vorige week was het mijn beurt om samen met 150 andere VUmc-onderzoekers de BROK-cursus te volgen. We bestegen de zes trappen naar de hoogste collegezaal van VUmc (in elk geval goed voor de conditie) om daar zeven uur lang frontaal
onderwijs te volgen in de wet- en regelgeving. Een onderwijsvorm uit het jaar nul, zelfs Freek de Jonge is niet in staat om een zaal zeven uur lang te boeien. De docent putte zich uit in smakelijke anekdotes en somde eindeloze hoeveelheden saillante details op, maar vergat helaas de hoofdlijnen. Bijkomstig ‘detail’ was dat de stof voor veel aanwezigen hetzij bekend, hetzij niet zo relevant was. (..) De prijs-kwaliteitverhouding deugt van geen kanten, 150 mensen zijn anderhalve dag van hun werk gehouden en we stellen maar niet de irritante vraag of dit het gewenste resultaat heeft opgeleverd. (…)”

Uit: Henriette van der Horst, hoogleraar huisartsgeneeskunde: Tracer, 9e jaargang, nummer 22, medewerkersblad van VUmc